قرن المنازل و یلملم. دو میقات نزدیک مکه
نویسنده
چکیده مقاله:
چکیده افراد آفاقی به غیر از میقاتهای شجره، جحفه و عقیق، میتوانند از میقاتهای «قرنالمنازل» و «یلملـم» نیز احـرام ببنـدند. از آنجهـت که در بارة این دو میقات قدیمـی و نزدیکترین میقاتها به مکه، کمتر بحث شده است، این نوشتار بدان اختصاص میدهیم. آنچه در موضوع شناسی این دو میقات قابل توجه است؛ «سیل الکبیر» در منطقة قرنالمنازل واقع است، لیکن اطلاق قرنالمنازل به «وادی محرم» قابل اثبات نیست. همچنین در مسیر یمن به مکه، فقط در راه تهامه یلملم واقع میشود و دو راه دیگر به قرنالمنازل ختم میگردد. از جهت حکمی، اصل میقات بودن این دو، به استناد روایات متعدد مورد اتفاق فقهای فریقین است و روایات معارض، معرضعنها هستند. گفتنی است، خدمة کاروانها در ایام حج تمتع که برای امور کاروان با نیت عمرة مفرده وارد مکة مکرمه شده و چند روز قبل از آغاز حج میخواهند محرم به احرام تمتع شوند، احرام از این دو میقات به خاطر نزدیکی آنها به مکه پیشنهاد میگردد.
منابع مشابه
میقات موسی در قرآن
هنگامه تقرب به پروردگار در اصطلاح عارفان قرآنپژوه «میقات» نام دارد، میقات حضرت موسی در سوره اعراف طی دو قالب «ساختاری: گزارش میقات مقدماتی به مدت سی شب و تکمیلی به مدت ده شب» در آیه 142 از سوره اعراف، و مرحله محتوایی گزارش «تقاضای رؤیت توسط موسی و پاسخ پروردگار» در آیه 143 از همین سوره، مطرح شده است. در این رابطه سه دیدگاه 1- تقاضای دیدار حسی یعنی رؤیت پروردگار با چشم سر به ن...
متن کاملبررسی مراتب تجلّی در میقات حضرت موسی(ع) و معراج حضرت محمّد(ص) از دیدگاه عرفا تا قرن هشتم
موضوع این مقاله، بررسی دیدگاههای عرفا دربارة مراتب تجلّی با توجّه به قصّههای قرآنی میقات حضرت موسی(ع) و معراج حضرت محمّد(ص) است. خدا در حقّ موسی فرمود: «جاء موسی» و دربارة پیامبر گفت: «أسری بعبده.» عرفا با توجّه به این مسأله، میقات و معراج را سفری عرفانی میدانند. موسی طالب، مرید، محبّ و سالک مجذوب بود. در مقابل، محمّد مطلوب، مراد، محبوب ومجذوب سالک بود. همچنین، موسی دچار« صعقه» شد و با تجلّی حق دچار ...
متن کاملنگرشی نو به میقات
آنانکه از غیر مکه و از راه دور (1) به قصد زیارت بیتاللَّهالحرام و انجام مناسک، به سوی مکه عزیمت میکنند، یا ناوی «حج تمتع» هستند که سر آغاز اعمالشان «عمره تمتع» است. ویا قصد انجام «عمره مفرده» را دارند. و آنانکه اهل مکهاند و مقیم این دیار مقدس، یاناوی «حج قران» اند (2) و یا قاصد «حج افراد» (3) که در این دو حج نیز باید پس از اتمام مناسک حج، برای انجا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 24 شماره 95
صفحات 71- 82
تاریخ انتشار 2016-03-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023